Gojim = národy = ti, kteří mají nad sebou Boží syny.

Platón v dialogu Kritiás: Kronos přidělil národy bohům (Athény Athéně atd.)

Když dával Nejvyšší národům dědictví, když rozděloval syny člověka, ustanovil hranice národů podle počtu synů Izraele. Vždyť Hospodinovým podílem je jeho lid, Jákob jeho dědičným dílem.

Dt 32:8 – „synů Izraele“: podle Kumránských rukopisů „synů Božích“, podle LXX „Božích andělů“. Tak jako tak je to 70.

Ani nepozvedej své oči k nebesům, aby ses díval na slunce, měsíc a hvězdy, celý nebeský zástup a nechal se svést, klaněl se jim a sloužil jim, protože Hospodin, tvůj Bůh, je přidělil všem národům pod celým nebem.

Dt 4:19

Učinil z jedné krve všechno lidstvo, aby přebývalo na celém povrchu země; ustanovil jim nařízená období a hranice jejich přebývání ...

Sk 17:26

A té noci projdu egyptskou zemí a pobiji v egyptské zemi všechno prvorozené od lidí až po dobytek. Vykonám soudy nad všemi bohy Egypta. Já, Hospodin.

Ex 12:12

Což neobsadíš to, co ti podrobí Kemóš, tvůj bůh, právě a jen to?
Vše, co podrobil Hospodin, náš Bůh, nám, to obsadíme my.

Sd 11:24

Nato Naamán řekl: Když ne, tak dovol, ať je tvému otroku dán náklad prsti, co unese pár mezků, neboť tvůj otrok již nebude připravovat zápalné oběti ani obětní hody jiným bohům, jenom Hospodinu.

2 Kr 5:17 Naamán věděl, že různá území spravují různí bohové.

Náš Bůh (tedy jsou potom bozi jiných) × jediný

Požádej mě a dám ti národy do dědictví. Tvým vlastnictvím budou i končiny země.

Ž 2:8
Bůh nám dává národy, protože nahrazujeme Boží syny v radě bohů.

Izraelci byli rozptýleni mezi národy a to byl trest (vydáni cizím bohům).

„… I řekl mi (Ježíš): ‚Jdi, neboť já tě vyšlu daleko k pohanům.‘ “ Až potud ho poslouchali. Ale pak pozdvihli svůj hlas a říkali: „Odstraň ze země takového člověka, neboť nesmí zůstat naživu!“

Sk 22:21n – Židé se postavili proti, když mluvil o evangeliu pohanům. Kde je to jinde?

... když nám oznámil tajemství své vůle, jak se mu líbilo a jak si předsevzal, aby pro správu období, v němž budou naplněny příhodné časy, uspořádal pod jednu hlavu v Kristu všechny věci: ty na nebesích i ty na zemi, aby je uspořádal v něm. ... Tu (převahu své síly) uplatnil v Kristu, když jej vzkřísil z mrtvých a posadil po své pravici v nebesích, vysoko nad každou vládu i autoritu i mocnost i panstvo a nad každé jméno, které je jmenováno nejenom v tomto věku, ale i v budoucím.

Z toho důvodu já, Pavel, vězeň Krista Ježíše pro vás pohany — pokud jste vskutku slyšeli o správě Boží milosti, jež mi pro vás byla dána, že mi bylo ve zjevení oznámeno tajemství ... Z toho můžete při čtení poznat, že rozumím tajemství Kristovu ... že totiž pohané jsou spoludědicové a údy téhož těla a spoluúčastníci toho zaslíbení v Kristu Ježíši ... Mně, nejmenšímu ze všech svatých, byla dána tato milost, abych zvěstoval pohanům Kristovo nevystižitelné bohatství a objasnil všem, jaká je správa toho tajemství od věků ukrytého v Bohu, jenž všechno stvořil. Skrze církev se tak nyní má stát známou vládám a autoritám v nebesích přerozmanitá Boží moudrost, podle odvěkého úmyslu, který uskutečnil v Kristu Ježíši, našem Pánu.

Ef 1:9n, 20n a 3:1–11

Hospodin sestoupil ... Nuže, sestupme a zmaťme tam jejich řeč, takže jeden nebude rozumět řeči druhého.

Gn 11:5,7 viz MSH

Bible Project (podcast): A Living Sacrifice? – Iz 66: pohané jako oběť (Ř 12:1) a kněží.

Pieter Bos: Cíl je, aby národy měly smlouvu s Bohem (~ God’s sons disinheritance).

Nepochopení, že v Mt 25,31–41 ἔθνη = národy = pohané, nikoliv ovčí a kozí národy: Skrytý faktor: tajemství proměny národa. Ale jinak je to výborný článek.

Související článek na tomto webu 🔗

Eden naruby – národy proudí do něj