Co Bůh vložil do českého národa aneb jací jsou Češi a jací nepřestanou nikdy být.
Povídání o identitě českého národa ze Silvestra 2010. Vychází z Bosovy knihy (více v samostatném článku):
Související článek na tomto webu 🔗
Charakter národů
- co vložil Bůh
- rozpoznání – přijetí sebe, poznání Božího záměru, méněcennost → vědomí poslání
Charakteristika českého národa
creative thinker = kreativní myšlení (tj. tvůrčí myšlení)
- definice tvořivosti: vytváření nových, neobvyklých a užitečných myšlenek, řešení, nápadů (divergentní myšlení)
- nikoliv nutně umělecká tvořivost (zlaté české ručičky, bordel, nectění autorit, česká cesta reforem, Cimrman)
Ohledně vztahu tvořivosti jedince a jeho inteligence se ukázalo, že pro hodnoty IQ nad 120 nelze prokázat korelaci s vyšší tvořivostí. Pro vysokou míru tvořivosti není mimořádná inteligence třeba a v některých případech může být dokonce na překážku.
Wikipedie – odkazuje na DACEY, J. S.; LENNON, K. H. Kreativita. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-903-9.
Charakteristiky
- malí (malý národ) ale šikovní, přizpůsobiví
- neberou se moc vážně (humor, sebeironie, absence patosu, málo sebevědomí)
- absence tabu a Boží bázně
- nadhled
Příklady
- šikovné české ručičky, chataři a chalupáři, kutilství
- Co Čech to muzikant
- Češi v zahraničí – kreativní mezi jinak obdarovanými – Benchmark papers in hydrology (Kohout, Neužil a slovenský Žid Šlomo Neuman)
- Češi v zahraničí → uprchlíci mají perspektivu
- Vážit si lidí, kteří si to zaslouží (slavní Češi byli často dosáhli uznání v zahraničí, než si jich doma někdo všiml)!
- kreativita negativní: podvody, česká cesta reforem; každý si to dělá po svém, takže to nefunguje; nerespektování autorit; netáhneme za jeden provaz
- kreativnost pozitivní: Hus, husité, Jednota bratrská, Komenský (když přijdou na to, jak to je a pak se toho drží), 200 let jediný stát s „náboženskou svobodou“ na světě – dokázali problém objevit
- nejednota (Bílá Hora)
- Legionáři v Rusku byli v tlaku, museli si počínat kreativně, a tak kreativní byli, vybudovali tam stát ve státě a když přijeli do ČSR, tak byla místa rozebrána a řekli jim, že za službu vlasti se neplatí.
- český sloh (neopakovat slova) × anglosaská esej (logická struktura, konzistentní terminologie)
- česká škola dle Mirky Adamcové: absolventi vysokých škol neřeší problém, ale školní úlohu (nevidí celek) – poručík Dub
- Cimrman: vynálezce (tj. kreativní), hudebník, pedagog, spisovatel, vědec, cokoliv – tvůrčí ve všech směrech. Nepochopen, neuznán1
- Švejk – kreativní sluha, šašek, široký rozsah rolí (blbec, genius, poslušný, rebel), je maximálně sám sebou, neredukovatelný (není v racionálním předvídatelném systému, nepropočitatelný, na pár krocích nezáleží, více než systém faktických vztahů), rozpětí mezi extrémy.
Jednoroční dobrovolník Marek si vymyslel spoustu zvířat v časopise „Svět zvířat“. - Chuck Norris – virtuální, absurdní, kreativní, hravost – jako Cimrman
Co říkali velcí mužové
- Tyrš: Přelez, přeskoč, nepodlez.
- Cimrman: Můžeš i podlézt, ale pak se zase narovnej.
- Hitler: Čech je jako dobrý cyklista. Nahoře se hrbí a dole šlape.
- Göbels: Češi jsou smějící se bestie.
- TGM: Nebát se a nekrást. Ach synku, synku doma-li jsi.
Srovnání
- Němci: filosofové a symfonici (komplexní myšlení)
- Židé
- Američané jsou vůdcovský národ, Němci taky, my ne.
- Francie – královna (noblesa, ale i ženskost a manipulace)
Východisko a poučení
- kreativita: charakteristika Boha stvořitele
- Charakteristika národů je jako obdarování u lidí.
- Pravý Čech je ten v týmu, kdo řeší problémy a napadají ho nové cesty.
- Nebýt ani moc přizpůsobivý (konvenční, konformní) ani moc nezávislý.
- Pokud budeme konvenční a konformní, tak to využijeme negativně, protože se naučíme hledat cestičky jak ochcávat ostatní, jak si pomoci.
- Pokud budeme sebevědomí a odvážní a budeme dávat druhým inovativní pohled, tak můžeme něco přinést.
- Jak to aplikovat na spolupráci a na mládež: podřizovat se (jednota), nezapadnout, nenechat si vzít co do mě Bůh vložil.
- Mezinárodní projekt (Němci vymyslí a Češi řeší problémy).
Poznámka: Jmenované charakteristiky se týkají národa obecně. Neznamená to, že takový je každý Čech.
Citáty
Čech není originálem v nejpůvodnější podobě; dejte mu však popud a on sirku rozžehne v plamen. Aby plamen brzy neuhasí, ale potrval a přinesl užitek, o to se musí postarat zase jiní [Chalupný E. 1932 Národní povaha československá, s. 72]
Např. Český přízvuk na první slabice Chlupatý spojoval s českou anticipativností, s údajnou českou schopností ideových rozběhů za současné neschopnosti jejich dokončování, tedy s údajným mentálním deficitem sociální a politické finalizace originálních rozběhů: Čech není originálem v nejpůvodnější podobě; dejte mu však popud a on si ruku rozžehne v plamen. Aby plamen brzy neuhasl, ale potrval a přinesl užitek o to se musí postarat zase jiní. [Chalupný E. 1932 Národní povaha československá, s. 72]
… duch bohatý a zajímavý, ale vniterně chaotický, plný náběhů, ale nedodělaný … Postavte jej do kteréhokoliv oboru, všude projeví pozoruhodné postřehy, ale nikde neprovede dokonalé dílo. [Chalupný E. 1932 Národní povaha československá, s. 117]
s. 35: (stálo by za to to opsat celé): ublíženost (trpění pod Rakouskem, Písně otroka, vzpoura, vzlyky, slzy, ustupovat, couvat, stěžovat si), sentiment, malost
Citováno podle HAVELKA, Miloš, 2001. Dějiny a smysl: Obsahy, akcenty a posuny „české otázky“, 1895–1989. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. Knižnice dějin a současnosti. ISBN 978-80-7106-424-6. Strana 33 (pokud není uvedeno jinak).
Promítané obrázky














