Zde jsem si uspořádal myšlenky ohledně toho, co se děje v těle při půstu: O tom, jak může být dobrovolné hladovění zdravotně prospěšné, ale i nebezpečné.

Dejte tělu dovolenou, prázdný stůl. Aby mohlo rekonstruovat: bourat (půst) a stavět (návratová dieta). Když se pokazí návratovka, tělo nemůže pořádně stavět, ale jen zahučí do předchozích stereotypů.

Když jsem poprvé držel trochu delší půst (asi 4 dny), tak jsem měl čas přemýšlet, co se vlastně děje v těle při půstu. Říkal jsem si, zda tělu nechybí vitamíny a jestli bych přece jenom neměl do těla dostat něco kromě vody. Tak jsem si to googloval a sehnal jsem si nějaké knížky. Zjistil jsem, že to Bůh dobře zařídil, a že když člověk dodržuje pár pravidel, tak je půst neuvěřitelně zdravotně prospěšný. Když jsem potom držel desetidenní půst, tak jsem už nespekuloval, ale měl pokoj v duši :-) Asi šestý den mi bylo špatně, tak jsem se šel projít. Když jsem se vracel domů do mírného kopečka, tak mi to přišlo jako vysokohorský výšlap a cítil jsem nezvyklou tíži. Kdybych nebyl poučen, tak bych si řekl, že tak dlouhý půst není nic pro mě a že začíná jít do tuhého. Já však věděl, že je to první acidotická krize, kdy tělo přechází na dokonalejší spalování tuků a že mi bude už jenom lépe. A bylo.

Etapy čtyřicetidenního půstu

V průběhu etap dochází postupně ke

  • změnšování denního váhového úbytku od cca až 1 kg na začátku po 50 až 100 g po překonání druhé acidotické krize. Jen glykogen a voda v játrech a svalech má cca 4 až 5 kg.
  • zmenšování úbytku svalové hmoty v poměru k tuku.

Přípravná etapa

  • syrová zelenina (zelí) na pročištění střev (aby se předešlo zácpě)
  • prohnat zažívací trakt slanou vodou či Glauberovou solí

Stádium pokrmového dráždění

Stádium nárůstu acidózy (okyselení organismu)

  • nedokonalé štěpení tuků za vzniku kyseliny acetyloctové (náhrada glukózy), ze které vzniká aceton (zápach z úst jako odlakovač na nehty – pomůže žvýkačka bez cukru). Uvedené látky se řadí mezi ketolátky a fyziologocický stav se označuje jako ketóza.
  • mizí hlad, větší žízeň, povlak na jazyku

nejpozději 10. dne 1. acidotická krize (maximum okyselení organismu)

  • nepříjemný stav, který pomine během několika hodin až dne
  • u trénovaných půstařů cca 5. den

Kompenzace (1. část)

  • samotrávení (endogenní výživa) – organismus je přeorientován na štěpení zásobních tuků
  • dokonalé spalování tuků (méně acetonu, menší zápach z úst a více cukrů v krvi)
  • 7.–9. den: zastavení vylučování žaludeční kyseliny → spontánní žaludeční sekrece (tělo si ve střevech hospodaří a získává potřebné aminokyseliny)
  • větší pohoda, zvýšená obranyschopnost

cca 20. den 2. acidotická krize – organismus prakticky regenerován

Kompenzace (2. část)

  • pohoda
  • odstraňování kořene nemocí

40. den či později

  • ztráta povlaku na jazyku
  • „vlčí“ hlad (Ježíš vyhladověl)
  • při pokračování půstu následují nevratné degenerativní změny v organismu

Návratová dieta

  • špatným návratem pokazíme zdravotní účinek půstu
  • tak dlouho, jak trval půst (při 2 denním půstu není potřeba)

1) 1.–3. den Astenické stádium (obnovení trávení)

  • může být obtížné nenechat se přemoci chutí (jíst když mám hlad, nikoliv chuť)
  • ředěný (mrkvový či ovocný) džus, pak džus – po malých dávkách (průchod potravy jícnem do žaludku trvá až 15 minut), převalovat v puse. I v supermarketu se prodává džus lisovaný za studena (chlazený), tedy nejen ten z koncentrátu (ten nebrat i když je 100%).
  • napařená zelenina, hlávkový salát (KN: spíš rozvařená, nejdřív kompot)

2) 4.–6. den Intenzivní regenerace (rostoucí příjem lehce stravitelné potravy: ovoce, zelenina)

3) 6.–    den Normalizace (normální množství jídla, ne vláknina)

Pozor na sůl, tuky, alkohol, kávu, maso, houby, vajíčka zejm. v první polovině návratové diety.

Nasazovat sacharidy, pak bílkoviny, nakonec tuky. Nejdřív rostlinné, pak případně živočišné.

Rady

  • Při dlouhodobém hladovění (nad 7 dní určitě) nejíst vůbec nic (ani vitamíny), pít vodu (bez bublinek), případně slabý černý čaj. Plátek (ne víc) citrónu může případně zlepšit chuť. Tělo si vše obsatará samo (mimojiné syntézou ve vyprázdněných střevech). Denní příjem sacharidů nad cca 20 g může přerušit stav, kdy tělo čerpá energii mj. rozkladem zásobního tuku. Takový stav není zdraví prospěšný a navíc by měl člověk celou dobu půstu hlad.
  • Klystýr či projímadlo po začátku půstu pomůže vyčistit střeva od zbytků potravy. Pokud před půstem jíme den syrovou zeleninu (např. zelí), mohou se střeva vyčistit tak, že nedojde k zácpě a klistýr není potřeba.
  • pohyb, masáže, koupele, ústní hygiena (bolení v krku)
  • Ztráta váhy by neměla být více než 20 %.
  • kontraindikace: různé nemoci, léky, těhotenství, kojení, vyčerpání ...
  • trénink – nezačínejte s dlouhým půstem bez předhozích zkušeností
  • Doporučené maximum u zdravého člověka tak 40 dní, standardní délka dlouhodobého půstu 14 či lépe 21 dní (překonání 2. acidotické krize – to zas představuje delší návratovku)
  • vliv na psychiku (nedostatek cukrů), termoregulaci (při půstu je zima)
  • nemít strach
  • Drastické diety s pitím výživných koktejlů jsou porušením těchto pravidel a tělo při nich může strádat, avšak dochází k většímu poklesu hmotnosti. Na rozdíl od zvláštních diet je půst naprosto přirozený.

Přínosy

  • Krátký půst pročistí zažívací trakt. Hladovění do 14 dní očistí měkké tkáně a částečně šlachy.
  • Při dlouhodobém půstu tělo získává živiny ze všeho nepotřebného a nepatřičného (výrůstky atd.).
  • kompenzace nezdravé stravy a životního stylu
  • vyléčení nejrůznějších nemocí a zdravotních problémů
  • srovnání metabolismu (nárůst svalů × zhubnutí)
  • zlepšení stravovacích návyků
  • překonání závislostí
  • mohou vycházet žlučové kameny
  • dlouhověkost, zlepšení pleti, zmenšení tělesného zápachu ...

Půst patří ke zdravému životnímu stylu stejně jako pohyb na čerstvém vzduchu, zdravá strava či dobrá mysl. Není to tedy náhrada lékařské péče.

Doporučovány jsou také pravidelné krátkodobé půsty (intermittent fasting).

Doporučená literatura

Musculus: Fyziologicky prospěšné hladovění (od Lubora Diviše – autora Studijní online Bible)

Pro vážné zájemce
Doporučují totiž klistýry během dlohodobých půstů, čímž se sice střeva čistí, avšak vyplachují se i látky, které si tělo ve střevech syntetizje a před čímž zase jiní varují.

  • Nikolajev a Nilov (1996) Léčení hladovkou. ISBN 80-88809-16-9 (případové studie)
  • Vilma Partyková: Hladovění pro zdraví (detailní fyziologický rozbor kombinovaný s podivnými praktikami).

Zdravá výživa podle nového pojetí (kvalitní tuky nejsou špatné; surové nikoliv přepracované, spíš máslo než margarín atd.)

Zajímavá souvislost – prvním přikázáním bylo: postit se (stvoření ženy a tudíž „Ploďte a množte se“ bylo v dané kapitole až po tom):

A Hospodin Bůh člověku přikázal: Ze všeho stromoví zahrady směle jez, ale ze stromu poznání dobrého a zlého, z toho nejez.

Gn 2:16n