- Společenství autokefálních církví, od kterých se odděl Řím. Jednota.
- Uctívání (vs. mluvení řečí), Večeře Páně
- Filioque (nepřidávají mimobiblické tvrzení; není hierarchické). 1
- Angelologie, Divine Council The Gods of the Nations (zmiňuje MSH) – viz theosis
- Svatí (přímluvci ~ παράκλητος = primárně obhájce, pak přímluvce a v janovském kontextu i jako svědek). Oslovení svatých je tak povolání svědků a advokátů k mé při.
- Kalendář
- Tradice (vs. charismatické novinky)
- Septuaginta, Majoritní text (Textové tradice)
Tradice je živá víra mrtvých.
Jaroslav Pelikan
Tradicionalismus je mrtvá víra živých.
Theosis
Spojení s Bohem, oslavení, zbožštění.
Tím nám byla darována vzácná a veliká zaslíbení, abyste se skrze ně stali účastníky božské přirozenosti a unikli zkáze, která je ve světě v žádostivosti.
2Pt 1:4
As a process of transformation, theosis is brought about by the effects of catharsis (purification of mind and body) and theoria ('illumination' with the 'vision' of God). According to Eastern Christian teaching, theosis is very much the purpose of human life.
… Athanasius of Alexandria wrote, "He was incarnate that we might be made god"
Wikipedia: Theosis (Eastern Christian theology)
As the Word became flesh, so it is certainly necessary that the flesh should also become Word. For just for this reason does the Word become flesh, in order that the flesh might become Word. In other words: God becomes man, in order that man should become God.
Martin Luther, vánoční kázání 1515
God pours out Christ His dear Son over us and pours Himself into us and draws us into Himself, so that He becomes completely humanified and we become completely deified 2 and everything is altogether one thing, God, Christ, and you.
Martin Luther, kázání z roku 1526
,Stát se bohem´ neznamenalo v té době vyrůst do velikosti Absolutního a dosáhnout jeho neomezené dokonalosti. Pojmem boha se zásadně rozuměla pouze nesmrtelnost, blaženost a nadpřirozená, člověka přesahující plnost a intenzita života. Základním rysem víry, vyjádřené v soteriologii rané východní církve, je touha po fyzickém obnovení skrze kontakt s Božskou přirozeností.
Popov, „Idea zbožštění v rané východní církvi“, str. 12, getsemany.cz
- Jákobův žebřík
- Duch svatý (Bůh v nás, cesta k naplnění našeho poslání)
- Had v zahradě a New Age (uvědomit si, že jsme bohové) je převrácení tohoto.
- Spasení (σῴζω) není jen obrácení, tedy započetí, ale dokonání, tedy připodobnění se Kristu (theosis) a dosažení cíle (nahrazení Božích Synů).
- Kdo přináší spasení? Ježíš, modlitba, víra, manžel, rození dětí? Braun 2008
- Z milosti je zadostiučinění, ale na spasení se člověk podílí?
- Neuctívají sochy; ikony = obrazy Synů Božích
My, tajemně zobrazujíce Cherubíny a Životodárné Trojici trojsvatou píseň pějíce, nyní zanecháme veškeré světské činnosti, abychom přijali Krále všech, neviditelně doprovázeného, jako osobními strážci, šiky Andělů.
Aleluja, Aleluja, Aleluja
Cherubínská píseň
Proč se někdo z vás odvažuje, když má nějakou věc proti druhému, soudit se před nevěřícími místo před svatými? Nevíte, že svatí budou soudit svět? A soudíte-li svět, nejste hodni soudit maličkosti? Nevíte, že budeme soudit anděly?
1K 6:1–3 (pojmy: soudit, svatí, andělé)
A já vám uděluji království, jako je můj Otec udělil mně, abyste jedli a pili u mého stolu v mém království; usednete na trůnech a budete soudit dvanáct kmenů Izraele.
L 22:29 — výše bylo soudit svět a anděly, tady soudit Izrael
Avšak ti, kteří budou uznáni za hodny dosáhnout budoucího věku a zmrtvýchvstání, se nebudou ženit ani vdávat. Vždyť již nebudou moci ani zemřít, neboť budou jako andělé a budou synové Boží, jsouce syny zmrtvýchvstání.
L 20:35n — synové Boží
Milovaní, nyní jsme děti Boží; a ještě se neukázalo, co budeme. Víme však, že až se zjeví, budeme mu podobni, protože ho uvidíme takového, jaký je.
1J 3,2
Kdo vítězí, tomu dám usednout se mnou na můj trůn, jako i já jsem zvítězil a usedl se svým Otcem na jeho trůn.
Zj 3:21
A my všichni, spatřujíce s odhalenou tváří Pánovu slávu jako v zrcadle, jsme proměňováni v týž obraz, od slávy k slávě, jako od Pána Ducha.
2K 3:18
shromáždí všechno na nebi i na zemi do jednoty v Kristu.
Ef 1:10 (B21). V ČSP (nikoliv přesněji): „… uspořádal pod jednu hlavu v Kristu všechny věci: ty na nebesích i ty na zemi, aby je uspořádal v něm.“
Tuto moc dokázal na Kristu, když ho vzkřísil z mrtvých a posadil po své pravici v nebesích, vysoko nad každou vládu, mocnost, moc a panství i nad každé jméno, které se vyslovuje, ať už v tomto věku nebo v budoucím. Bůh „poddal všechno pod jeho nohy“ a jako hlavu všeho jej dal církvi, která je jeho tělem, totiž plností Toho, který naplňuje všechno ve všech.
Ef 1:20–23
Theosis v protestantské teologii posledních let
- Protestantský teolog Gorman (2019)3 používá a obhajuje theosis (podstatu i pojem).
- Další protestantský teolog Byers (2017)4: Rozhovor s autorem.
- List Římanům (zejm. Ř 8) – téma slávy. O theosis: pojem uvádí jen ve své knize5.
Přímluva svatých
Zjednejte právo bezmocnému a sirotkovi, nuznému a chudému zjednejte spravedlnost! Vytrhněte chudého a nuzného vysvoboďte z ruky ničemů. … Povstaň, Bože, zjednej na zemi právo…
Ž 82 — Přímluva svatých: podle je rolí božích synů zjednat právo, což je možné dělat u soudu a tudíž se přimlouvat.
Svatí (přímluvci ~ παράκλητος = primárně obhájce, pak přímluvce a v janovském kontextu i jako svědek). Oslovení svatých je tak povolání svědků a advokátů k mé při.
Jdi a strážcům nebes, kteří tě vyslali, aby ses za ně přimluvil, vyřiď: Vy se máte přimlouvat za lidi, a ne lidé za vás.
1. Henochova 15:2
… uviděl jsem obydlí svatých a místa spočinutí spravedlivých. Zde mé oči viděly místa, kde bydlí spolu s jeho spravedlivými anděly, a místa, kde odpočívají spolu se svatými. Ti pak prosili a přimlouvali se v modlitbách za děti lidí …
1. Henochova 39:4n
Slyšel jsem hlasy oněch čtyř postav, jak vzdávaly chválu před Pánem slávy. … Třetí hlas se přimlouval a modlil za ty, kdo obývají zemi, a úpěnlivě se modlil ve jménu Pána duchů. … třetí, ustanovený nad všemi zlými silami, je Gabriel…
1. Henochova 40:3–8
Drobnosti
Zdroje o pravoslaví
- Pravoslavná videotéka (Pavel Milko, Mělník)
- Patristické večery (nic moc)
- Ikonický podcast
- Ancient Faith Ministries (podcasty v angličtině) 👍
- Thomas Hopko
- Orthodoxy and Heterodoxy – srovnává pravoslaví např. s protestantismem
- Témat ꙮ se týká výborný podcast The Lord of Spirits.
Ikony
- Pro čtení nápisů na ikonách: abecedy, podrobnosti (en); Symbolika ikon: Video anglicky či česky.
- Dva překrývající se kosočtverce (×mandorla,6 tj. mandle):
- Kristova sláva
- osmicípá hvězda (osmý den) – přesah času (slunovraty a rovnodennosti) i prostoru (4 úhly Země)
- hořící keř (zelený kosočtverec je keř: Bohorodice, která zůstala pannou; červený je oheň: Kristus)
Ο Ω Ν = ὁ ὢν = [ho ón] = Existující = Jsem, který jsem. = Eje ašer eje.
Himation (svrchní oděv), chiton (spodní oděv), maforium (na hlavě Bohorodice)
So it seems that the first images of Christ with Ὁ ὬΝ in his cruciform halo originated from Slavic countries, the Balkans and maybe Russia.
Orthodox Arts Journal — Motivace: proti bogomilům popírajícím Kristovo božství a Starý zákon.
Poznámky
- Polehčující okolností by mohlo být, že latiníky nezajímá ontologie, ale funkce. Nicméně to ze slovníkového významu (ἐκπορευόμενον = procedit) ani jeho užití v NZ nevyplývá.
- gantz und gar vergottet
- GORMAN, Michael J., 2019. Participating in Christ: explorations in Paul’s theology and spirituality. Baker Academic. ISBN 978-1-5409-6036-8.
- BYERS, Andrew J., 2017. Ecclesiology and Theosis in the Gospel of John. Cambridge University Press. Society for New Testament Studies Monograph Series. ISBN 978-1-107-17860-1, doi: 10.1017/9781316823750.
- JACOB, Haley Goranson, 2018. Conformed to the Image of His Son: Reconsidering Paul’s Theology of Glory in Romans. Downers Grove: IVP Academic. ISBN 978‑0‑8308‑8577‑0.
- In icons of the Eastern Orthodox Church, the mandorla is used to depict sacred moments that "transcend time and space." (Wikipedia)