Bůh rozdělil čas, prostor a lidstvo a svěřil to jiným. Co si nechal, to je svaté.
Nebeské objekty rozdělují čas (např. sluneční hodiny) i prostor (světové strany) a reprezentují (nebeské) bytosti. Viz čínské: nebe – země – člověk (tiān-dì-rén, 天地人 – podrobně: Chinese theology).1


Dvě zprávy o stvoření:
- Gn 1: Posvátný čas (nebeské objekty2, dny)
- Gn 2: Posvátný prostor (zahrada)
… ještě není zjevná cesta do svatyně, dokud stojí první stánek, který je obrazem přítomného času. Podle něho se přinášejí dary a oběti …
Žd 9:8n
Doména | Nesvaté | Svaté – dočasné | – trvalé |
---|---|---|---|
Prostor | Země určené národům | Eden, Boží hora 4, Zaslíbená země5, Jeruzalém, Stánek, Chrám, Noemova archa | Nebeský Jeruzalém |
Lidé | Národy | Lid Izrael | Církev, Království Boží |
Čas | Veškerý čas v úsecích vyhrazených jeho strážcům a jejich národům (Ochránce Peršanů) | Sobota (sedmý den svědectvím Sedmi), svátky | Věčnost |
Další souvislosti
- Michael Buban: Eden, Noemova archa, zaslíbená země a svatostánek
- Temple at the Center of Time
- BibleProject Podcast: 7th Day Rest – Sabbath (series) + pdf studijních poznámek včetně grafů a schémat (50 s.). Struktura stvořitelských dnů a interpretace dle sedmi planet v samostatném příspěvku.
- Biblická kosmologie
- Vágní souvislost: Ve speciální teorii relativity je vnímání času a prostoru závislé na pozorovateli (tj. lidech).
~ První nebe (prostor a čas), druhé nebe (čas a strážci uvěznění v čase), třetí nebe (Pozorovatel).
Moje hypotéza o symbolice čísel: 6
1 = Bůh (jediný, první; absolutno)
2 = člověk (pár; tvorstvo; k Božímu obrazu Two powers)
3 = nebe (kde je Bůh; vertikála)
4 = Země (kde je člověk; horizontála)
Sacred geography
Axis mundi (strom, hora, věž, sloup, zikkurat, pyramida, sever, žebřík, Kristův kříž, proutek z pařezu Jišajova) i chrám (či zahrada) spojují světy (nebe se zemí, tedy části kosmu). Chrám je proto modelem kosmu (imago mundi – Eliade7 s. 22).
Pupek světa
× prdel světa
Tak praví Panovník Hospodin: To je Jeruzalém. Postavil jsem ho doprostřed národů a obklopil ho zeměmi.
Ez 5:5
(Gógovi v zemi Magógu) …Tu řekneš: Vytáhnu … k těm, kteří bydlí ve středu země.
Ez 38:12 (tam poznámky – ČSP)
(Šekem ...) Podívej se, lid sestupuje z vrcholů hor. Ale Zebúl mu odpověděl: Vidíš jen stín hor, podobný mužům. Gaal však mluvil stále dál. Řekl: Hle, lid sestupuje ze středu země a jeden oddíl přichází od cesty k dubu věštců.
Sd 9:36n (U Šekemu jsou hory Gerizím a Ébal)
Eden – hora – chrám
Celý kosmos je Hospodinovým sídlem/chrámem, proto je chrám obrazem kosmu.
Hospodin sídlí na nebi. Je trojí nebe, a proto i chrám má trojitou strukturu a je tedy celkově obrazem kosmu (1.+2.+3. nebe). Eden je prvním obrazem chrámu, který tak reprezentuje místo Boží vlády od počátku do konce, aby se odtud rozšířilo království. Je to svědectví (podobně jako Boží vyvolený lid).
- Zahrada: dostatek všeho, tj. místo pro bohy
- „trojitá“ struktura: (suchá země →) Eden → zahrada → dva stromy
~ trojitá struktura nebes (sféra ptáků, planet, stálic)
~ trojitá struktura světa podle Gn 1 (vody, země, nebesa)
~ trojitá struktura svaté země: Izrael → Jeruzalém → chrám
~ trojitá struktura chrámu: předsíň → svatyně → svatyně svatých ~ nebesa nebes
~ trojitá struktura božího lidu: Izraelci → Levité → kněží
~ … kde jsou dva nebo tři shromážděni ve mém jménu, tam jsem já uprostřed nich. Mt 18:20
- v zahradě dva stromy8
~ dva sloupy před chrámem (viz. 𓈌 tj. achet)
~ dvě světla stvořená v centru chiasmu χ (str. 8) v prostředním dni stvoření
~ dva lidé (stromy ve 3. dni stvoření a lidé v 6. dni na paralelní pozici) – str. 5.9
~ schrána úmluvy a v ní:- Áronova hůl ~ strom(y)
- desky zákona přinášejí poznání dobrého i zlého, a tak případně smrt při dotyku
- mana ~ život, jídlo (~ ovoce)
- aby ji obdělával (עבד – tj. i služba v chrámě, liturgie, service) a střežil. Tato dvě slova se jinde vyskytují jen v souvislosti s kněžskou službou. Viz BibleProject Study notes (str. 9).
- je tam zlato, pryskyřice a drahokamy
- „trojitá“ struktura: (suchá země →) Eden → zahrada → dva stromy
- Místo obětování Izáka (možná severní část10 hory Moria, kde je hrob v zahradě, Golgota a hlava Goliáše).
- Boží hora
- Tečou z ní řeky (to už tak u hor bývá)
- Z Edenu vytéká řeka, aby napájela zahradu. Gn 2:10
- Potom mě přivedl zpět ke vchodu do domu a hle, odspodu prahu domu vyvěrala voda … Ez 47:1 o řece vytékající z chrámu
- I ukázal mi řeku vody života, čirou jako křišťál, která vycházela z trůnu Božího a Beránkova. Zj 2:1
- hora shromáždění (= Har Moed = Armagedon; slovo ‚shromáždění‘ překládáno v LXX stejně jako ‚církev‘ – ekklésia)
- její „realizace“: Chermón, Sinaj, Sever (Safón), Moria – Jeruzalém. Hora se přesouvala11, stánek se přesouval ~ Štěpánovo kázání. Hagar je hora Sinaj v Arábii. Ta odpovídá nynějšímu Jeruzalému, neboť ten je v otroctví se svými dětmi. Ale horní Jeruzalém je svobodný a ten je naší matkou. Ga 4:25n
- Sever, tj. Safón (nejzazší sever) viz Biblická kosmologie – světové strany
- ~ Avšak ten kámen, jenž udeřil do sochy, se stal velikou horou a zaplnil celou zemi. Dn 2:35
- její „realizace“: Chermón, Sinaj, Sever (Safón), Moria – Jeruzalém. Hora se přesouvala11, stánek se přesouval ~ Štěpánovo kázání. Hagar je hora Sinaj v Arábii. Ta odpovídá nynějšímu Jeruzalému, neboť ten je v otroctví se svými dětmi. Ale horní Jeruzalém je svobodný a ten je naší matkou. Ga 4:25n
- hora & zahrada
- vysuté zahrady Semiramidiny
- Byl jsi v Edenu, Boží zahradě … Tu jsem tě … vykázal z Boží hory … Ez 28:13,16
- Tečou z ní řeky (to už tak u hor bývá)
- Stánek: „trojitá“ struktura: nádvoří → svatyně → svatyně svatých
- Chrám
- menora – strom života
- rostlinné ornamenty
- Boží království (Ježíš)
- Nový Jeruzalém (kostka jako Svatyně Svatých; řeka tekoucí z chrámu; moře nebude, a to ani to, které bylo před chrámem)


Takto to chápal Filón z Alexandrie i Josef Flavius:

Chleby a svícen odpovídají třetímu (… trávě, zeleni vysévající semeno …) a čtvrtému (hvězdy) stvořitelskému dni.13
- Sedm svícnů v druhé části chrámu je jako sedm planet v druhém nebi (vč. hlavních světel: měsíce a slunce).
- Předkladný chléb (12 ks) na severu svatyně pak představuje stálice (zodiak) – 6 a 6 chlebů jako zodiak rozdělen ascendentem a descendentem. Chleby jsou jídlo s Bohem, který je za cheruby.
Kadidlový oltář je čtvercový se čtyřmi rohy, jako čtyři bytosti a čtyři světové strany.14
… with the Assyrian practice of laying out twelve cakes/loaves, was directly connected with the Zodiac.
Peake's Commentary on the Bible (cituji z Wikipedie)
Nebo taky chléb (dar země; 12 měsíců vegetačního cyklu), svícen (nebe)15 a kadidlo (ze země do nebe16).
A Abraham pojmenoval ono místo: Hospodin opatří (JHVH Jireh). Odtud se dodnes říká: Na hoře Hospodinově se opatří.
Gn 22:14 – opatří = uvidí; Na Hospodinově hoře se zjeví (Hospodin)
Eden naruby – národy proudí do něj
Gn: Země je vyčleněna z vod17 chaosu ~ Izrael je vyčleněn z národů (Zj 17:15 Ještě mi řekl: „Vody, které jsi viděl, kde ta smilnice sedí, jsou lidé a zástupy, národy a jazyky. …“).
Jedna řeka (Izrael) napájí zemi → Mnohé řeky (národy) tečou vzhůru:
I stane se v posledních dnech, že hora Hospodinova domu bude pevně stát jako přední z hor a bude vyvýšena nade všechna návrší. Budou k ní proudit všechny národy a mnozí lidé přijdou a řeknou: Pojďte a vystupme na horu Hospodinovu, do domu Boha Jákobova. Bude nás vyučovat podle svých cest a budeme chodit po jeho stezkách. Neboť ze Sijónu vyjde zákon a Hospodinovo slovo z Jeruzaléma.
Iz 2:2n
I stane se v onen den, že z Jeruzaléma bude vyvěrat živá voda, polovina jí poteče do moře východního a polovina do moře západního. …
Zach 14:8 (voda z Jeruzaléma), v.14 (majetek do Jeruzaléma), v.16n (národy do Jeruzaléma, jinak nebudou mít vodu)
… v Jeruzalémě. Bude nashromážděn majetek všech okolních národů, velké množství zlata, stříbra a oděvů. …
I stane se, že všichni zbývající ze všech národů, jež vytáhly proti Jeruzalému, budou rok co rok přicházet, aby se klaněli králi, Hospodinu zástupů, a slavili svátek stánků. I stane se, když některá z čeledí země nepřijde do Jeruzaléma klanět se králi, Hospodinu zástupů, že nebude mít déšť.
A to město nepotřebuje slunce ani měsíc, aby mu svítily. Ozářila ho Boží sláva a jeho lampou je Beránek. A národy budou chodit v jeho světle a králové země do něho přinášejí svou slávu. … A přinesou do něho slávu a čest národů.
Zj 21: 23n, 26
Zdroj: BibleProject – Rivers Flowing Upward (neposlouchal jsem to, jen zpracoval Show notes).
PSYOPs from Mount Eden | Dr. Michael S. Heiser and Derek P. Gilbert (23. února 2017)
Problematičnost chrámu
- nebylo to na Boží příkaz (ale obnova ano; naplnila jej Boží sláva)
- Šalomoun
- Chíram
- Štěpánovo kázání
- Říkáte: ‚Kdo by učinil přísahu při svatyni, nic to neznamená; ale kdo by učinil přísahu při zlatu svatyně, je vázán.‘ … Hle, váš dům se vám zanechává pustý. Mt 23:16,38 – mluví se tu o chrámu?
Ježíš je nový chrám (Janovo evangelium)
A řekl mu: „Amen, amen, pravím vám, od nynějška uvidíte nebe otevřené a Boží anděly vystupovat a sestupovat na Syna člověka.“
J 1:51
A Slovo se stalo tělem a stanovalo mezi námi. Spatřili jsme jeho slávu, slávu, jakou má od Otce jediný Syn, plný milosti a pravdy.
J 1:14
Ježíš jim odpověděl: „Zbořte tuto svatyni, a ve třech dnech ji postavím.“ … On však mluvil o svatyni svého těla.
J 2:19,21
Avšak svatyni jsem v něm neviděl, neboť jeho svatyní je Pán Bůh Všemohoucí a Beránek.
Zj 21:22
Ježíš jí odpověděl: „Kdybys znala ten Boží dar a věděla, kdo je ten, který ti říká: ‚Dej mi napít‘, požádala bys ty jeho a on by ti dal živou vodu.“
J 4:10
Křesťané jsou nový chrám (Janovo evangelium)
V poslední, velký den svátku Ježíš vstal a zvolal: „Žízní-li kdo, ať přijde ke mně a pije. Kdo věří ve mne, jak praví Písmo, řeky živé vody poplynou z jeho nitra!“
J 7:37n
Believers are the temple, the body of Christ: 1 Cor 3:16–17; 6:19–20; 2 Cor 5:1–4; 6:14–18; 1 Peter 2:5 (MSH)
Související článek na tomto webu 🔗
Struktura tří – jak proniká nebe (duchovní svět čistý i nečistý) na zem.
Poznámky
- viz ne moc zajímavý článek: PARACKA, Daniel J., 2012. China’s Three Teachings and the Relationship of Heaven, Earth and Humanity. Worldviews: Global Religions, Culture, and Ecology. 16(1), 73–98; doi: 10.1163/156853511X617803.
Nebo Druhy událostí ve vyprávění podle toho, co rozvíjejí:
• Události utvářející charakter postav
• Události utvářející charakter prostoru
• Události posouvající děj - Větší světlo, aby vládlo ve dne
- což je i socha (modla) v chrámu
- oddělená místa, protože Bůh je jiný než my
- Na hranicích je velitel Hospodinova zástupu s mečem. Joz 5:13
- Jejich součet je 10, součin je 24. Podvojné součty mj. 6, 7 a součiny 6, 8, 12.
- ELIADE, Mircea, 2019. Mýtus o věčném návratu: archetypy a opakování. Třetí vydání. Přel. Eva STREBINGEROVÁ. Praha: OIKOYMENH. Knihovna novověké tradice a současnosti. ISBN 978-80-7298-353-7.
- Poznání v hebrejštině je intelektuální i hlubší (Adam poznal Evu) – v budoucnu měli znát zlé, ale nikoliv jej zakoušet a mít na něm podíl. Ze stromu poznání by mohli jíst, až by byli připraveni.
Jíst ze stromu života po pádu by znamenalo nesmrtelnost a také zafixování stavu, a tedy nemožnost proměny (skrze pokání). - Strom života (Živa), strom poznání (Adam). Semeno, posvátný strom (Móre, Mamre), axis mundi, kříž.
Dualita nebe / země – viz Pageau 2018 - která byla oddělena hradebním příkopem
- … Hospodin přišel ze Sínaje, zazářil na ně ze Seíru, zaskvěl se z hory Páranu, přišel s desetitisíci svatých … Dt 33:2
- Donald W. Parry. Garden of Eden: Prototype Sanctuary
- Gn 1 je stavba chrámu; a tak jednotlivé dny odpovídají jednotlivým částem chrámu (obrázek, zdroj).
- Vejdi do meziprostoru k podvozku pod cherubem a naplň si hrsti žhavými uhlíky ohně z meziprostoru u cherubů… Ez 10:2
Uhel z oltáře také v Iz 6:6 (seraf). - s. 227n knihy: LADERMAN, Shulamith, 2013. Images of cosmology in Jewish and Byzantine art: God’s blueprint of creation. Boston: Brill. Jewish and Christian perspectives series, volume 25. ISBN 978-90-04-23324‑9.
- moje spekulace
- Voda mj. také očišťuje do původního (skoro chaotického) stavu při stvoření (tj. obnovuje).